Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe blogs, dan kan je hieronder je mailadres invullen.

vrijdag 24 november 2017

Zeg maar je

Eet je peperkoek of ontbijtkoek, drink je ranja of limonade? Wat je kiest kan zomaar vertellen waar je vandaan komt.


Zo nemen we in Brabant toch graag een stukje peperkoek bij de koffie, maar vragen ze zich in Noord-Holland af, wat dat dan is. In dit geval moet ik eerlijk zijn, ik ben een keer naar de winkel gegaan en ben gaan zoeken naar peperkoek, maar dat heb ik niet gevonden. Dat wat we in Brabant peperkoek noemen, heet op elke verpakking ontbijtkoek. Een punt voor Noord-Holland dus.

Dit in tegenstelling tot de limonade. Ja, verschillende van de aanmaak smaakjes heten limonade, maar ranja is ook te vinden in de winkel. De waarheid ligt wat de ranja-limonade betreft dus in het midden.

Wat ook een  verschil is tussen Brabant en Noord-Holland is de uitspraak. Zijn we in Brabant geneigd om alles wat af te korten, wordt in Noord-Holland alles volledig en duidelijk uitgesproken. ‘Dictee is vet makkelijk bij jou juf, je zegt alles voor’, kreeg mijn Noord-Hollandse vrouw in Brabant vaak te horen. Misschien kunnen wij Brabanders daar nog iets van leren?

Een voor mij lastiger verschil is het zeggen van u of jij. In Brabant spreek je mensen die je niet goed kent aan met u. De rest van de mensen spreek je aan met je, of jij. Ook als juf werd ik als je of jij aangesproken. Soms ook als mama of oma, maar dat ter zijde. Al die benamingen gingen niet ten koste van het respect voor mij.
In Noord-Holland spreek je iedereen die ouder is dan jij aan met u. Ook als juf word je met u aangesproken. Ik kon gelukkig stapsgewijs wennen aan u. Eerst kwam ik vooral bij de Noord-Hollandse familie over de vloer en sprak ik die mensen met u aan, daarna verhuisden we pas naar Noord-Holland en werd ik ook als juf met u aangesproken.


Aan de ontbijtkoek en limonade ben ik helemaal gewend, het volledig uitspreken van woorden wordt al beter, maar die u blijft wat onwennig. Zeker omdat u niet perse met het bijbehorende respect komt. 
Laat ze dan maar jij zeggen hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten