Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe blogs, dan kan je hieronder je mailadres invullen.

donderdag 29 maart 2018

Was u er klaar voor?

We hadden het er gisteren nog over. De kou! We zaten lekker warm binnen aan een kopje Sint Petersburg groene thee. Buiten scheen de zon volop en achter de ramen van Paal 6 was het goed toeven in de warme stralen. Maar hoe bedrieglijk was die warmte, want als je hand naar de deurknop ging vroor je er al bijna aan vast. We lachten om de bezorgde adviezen in de media, maar lachten de mensen die er niet naar luisterden ook uit.

Goed, ik denk dat ik er klaar voor ben. Een isolerend T-shirt, mijn dikste spijkerbroek, wollen sokken, schoenen met een vachtje, een dikke trui met hoge kraag, donsjas tot over mijn neus dichtgeritst, muts met fleece tot het randje van mijn bril, vet op mijn lippen en schapenwollen handschoenen. We hadden gisteren wel lol om de adviezen in de media, maar helemaal onzin is het natuurlijk niet. Maar het is ook niet zo, dat men die adviezen zelf niet had kunnen bedenken.

Ik heb mijn overlevingspakketje met dekens en hete thee voor mijn ritje naar de supermarkt maar thuis gelaten. Zou ik verder weg gaan en de auto nemen, dan zou ik dat pakketje braaf achterin de auto leggen.
Ja, ja, ik volg braaf de adviezen op uit de media. Maar wat zeggen de officiële adviezen? Ik google maar eens op vrieskou, gevoelstemperatuur en het RIVM. De volgende adviezen kom ik tegen:
´   Zorg dat u de laatste weersverwachting kent.
´   Wanneer u naar buiten gaat: bedek de huid, draag voldoende (lagen) kleding.
´   Ga niet de kou in zonder muts, das, handschoenen en goede schoenen.
´   Zorg dat de kleding droog blijft en probeer ook transpireren te voorkomen.
´   Wanneer u buiten bent, blijf in beweging, probeer uit de wind te blijven, zoek beschutting.
´   Stap nooit de auto in zonder jas en leg standaard een slaapzak in de auto.
´   Zorg dat uw auto winterklaar is.
´   Neem warme dranken, maar beperk alcohol gebruik.
´   As u een mobieltje meenemen, zorg dat hij opgeladen is.
´   Vraag u af, zeker als de koude langer duurt, welke ouderen of zieken in de omgeving uw hulp kunnen gebruiken.
Nou Claudia (de Breij) na je conference over het nationale hitteplan
(https://m.youtube.com/watch?v=ZkM5JRV4aQc ) kan je hier ook wel even op los.

Ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik niet in zijn geheel aan de richtlijnen voldoe. Ik mis de das om mijn nek, want dat past niet als ik mijn warme truien draag en ik heb niet standaard een slaapzak in mijn auto liggen. Verder is het voor mij vrijwel onmogelijk om het transpireren te voorkomen. En oh, ik drink voor het slapen gaan graag een borreltje, want dat vind ik zo lekker en ik krijg er zo’n heerlijk warme voeten van. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten