Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe blogs, dan kan je hieronder je mailadres invullen.

vrijdag 22 december 2017

Wat muziek kan doen

Leunend op de ietwat te hoge balie sta ik voor een doorzichtige plaat met een cd-hoesje ertegen. Een grote koptelefoon op, zonder dat ik nog merk dat er om me heen iets gebeurt. Mijn wijsvinger dichtbij de volumeknop die eigenlijk niet veel harder kan. Met diezelfde wijsvinger druk ik meerdere malen op de knop ‘vooruit’. De keuze is gemaakt.
Zodra mijn koptelefoon afgaat kom ik terug in de wereld met mensen om me heen, muziek in de winkel en cd’s op de rekken.
Muziek haalt de wereld even weg.
















Met mijn koptelefoon op, de muziek hard aan, loop ik door de straten. Overal zijn mensen, winkels, huizen en bomen. Nergens heb ik last van. Stoer loop ik overal tussendoor. Zeker op mijn doel af, zonder afleiding. Ik ben onaantastbaar, niks of niemand kan me raken, niets kan mij gebeuren. De tonen en melodieën bouwen een muurtje om me heen. Een stootbumper of onbreekbaar glas.
Muziek geeft me bescherming.
Samen met mijn lief in de auto, de muziek aan. Het is al donker, we zijn al even onderweg. De wereld buiten raast langs en om ons heen. Lichtjes komen en gaan. Wij zitten lekker warm binnen. Ik zing mee, dan weer hard, dan weer zacht. Soms zing ik de juiste tekst, soms dat wat ik denk te horen. Liedjes over afscheid of over laten gaan. Binnen de kortste keren lopen er tranen over mijn wangen, wordt mijn keel dichtgeknepen en lukt zingen even niet meer. Maar ook vrolijke melodietjes en liedjes over het leven, die je laten dansen op je stoel en een lach op je gezicht toveren.
Muziek laat me voelen.
Met al die mensen om me heen zit ik klem op een pluche stoel en kijk naar het podium. De mensen daar vertellen een verhaal. Ze vertellen met hun teksten, hun gebaren en hun gezicht. En nog belangrijker, met hun stem. Kwetsbare, gevoelige liedjes in een donkere ruimte met een klein lichtje op de zanger. Groots, meeslepende liedjes met volle bak licht, orkest op maximaal volume en alle mensen zingen mee. Wat er ook klinkt, mijn ogen staan gefocust op de zangers. Soms met wat druppels over mijn wangen, soms met een lach van oor tot oor, of helemaal in het liedje gekropen. Mijn hart gaat mee met wat de muziek mij vertelt.
Muziek neemt me mee.
Muziek kan zoveel met je doen. Het laat je: dansen, huilen, smelten, sterk zijn, tot rust komen, wakker worden, vrolijk zijn, verdrietig worden, voelen, je gevoel versterken

Wat doet muziek met jou?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten