Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe blogs, dan kan je hieronder je mailadres invullen.

donderdag 28 december 2017

Als je iets echt wilt

Zit jij ook altijd verlangend te kijken naar Floortje naar het einde van de wereld? Verzuchtend dat het je heerlijk lijkt, zo weg van alles, iedereen en het drukke volle leven? Of is het voor jou juist duidelijk dat je het zo niet wilt, maar als jij mag kiezen, dan...

Wat houd je tegen? Waarom gooi je niet alles overboord en ga je gewoon niet?
Natuurlijk zal het niet makkelijk zijn en kan dat niet zomaar. Maar als je echt iets wilt, regel het dan. Laat je hart spreken en volg het. Blijf niet met bezwaren komen en uitvluchten verzinnen.
Noem maar een bezwaar en ik weerleg het.
Je familie kan niet zonder je? Willen ze dan dat je ongelukkig bent? Als ze echt van je houden respecteren ze je keuze. Als ze van je zorg afhankelijk zijn, dat is ook altijd te regelen. Dat laatste is niet makkelijk en zal een hoop hoofdbrekens kosten, maar het kan.
Je hebt geen geld? Ga sparen. Als je echt iets wilt, dan kan je daar ook geld voor apart zetten en zo dus sparen. Ga bezuinigen. Kijk wat je echt nodig hebt en waar je eigenlijk wel met minder of zonder kan. Misschien moet je het straks ook zonder datgene doen, dan kan je vast wennen.
Noem nog eens iets? Je snapt het: als je echt wilt, dan regel je het.

Toen ik in mijn voorbereidingen voor een half jaar naar Ghana zat, kwam ik ook vragen en bezwaren tegen. Ik heb er hoofdbrekens over gehad. Maar ik heb het kunnen oplossen.
De ene keer doordat er in één keer mensen om me heen bleken te zijn, die me deze keuze gunden en me steunden. Soms door mee te denken over een oplossing, soms door financiële steun.
De andere keer doordat ik voor mezelf opkwam en achter mijn keuze bleef staan. Daar was dan niet iedereen blij mee, maar het probleem was wel opgelost.
Ja, met je hart volgen vind je nieuwe vrienden en verlies je vrienden. Of blijken sommige vrienden iets minder, of juist meer vriend te zijn dan je van te voren had gedacht.

Ik heb enorm veel geleerd van het volgen van mijn hart en ben heel blij dat ik het gedaan heb. Nog steeds probeer ik goed te luisteren naar mijn hart. Zo zijn we een jaar geleden naar zee verhuisd, omdat we daar zo enorm van houden en proberen we, nu we er echt wonen, te zorgen dat we echt tijd maken om van het leven te genieten.
Ook voor deze keuze heb ik beslissingen moeten nemen waar ik anderen mee teleurstelde, of voor mijn gevoel in de steek liet. Maar als ik dat niet had gedaan, dan had ik mezelf in de steek gelaten en dat is ook niet goed. Ik had vast dingen anders kunnen doen, of andere keuzes kunnen maken. Maar op dat moment leken dit de keuzes die de juiste waren. Ik heb mijn hart gevolgd en heb daar nog geen moment spijt van gehad.

‘Ik heb één kans om mijn leven te leven,’ zegt de man die Floortje bezoekt in haar programma Floortje naar het einde van de wereld, ‘dus die kans moet ik nu grijpen.’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten