Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe blogs, dan kan je hieronder je mailadres invullen.

donderdag 16 februari 2017

Juffen zijn ook mensen

Wist u het al? Juffen zijn ook mensen.
Sommige mensen lijken dat uit het oog te verliezen.

En weet je? Net als mensen doen juffen hun stinkende best om hun werk zo goed mogelijk te doen.
Om al die 30 kinderen zo goed mogelijk te helpen, te laten ontwikkelen, te benaderen zoals dat bij dit kind past. Ze probeert te denken aan pillen, pauzes, plas-momenten, hooggevoeligheid, beelddenkers, rechtvaardigheidsgevoelens, wisselende leerkrachten, wantrouwen en vertrouwen, zelfvertrouwen en nog veel meer.

Tussendoor probeert een juf les te geven en te zorgen dat het kind zich ontwikkelt en over kan gaan naar een nieuw schooljaar, zodat alle kinderen na groep 8 naar het VWO kunnen, want dat is toch het beste, als je ouders en de maatschappij moet geloven.

Ook probeert de juf al die uren muziek en gym toe te voegen waarvan men vindt dat ze zo belangrijk zijn, o ja, en niet te vergeten burgerschapsvorming en normen en waarden, want opvoeden is ook een belangrijke taak van de juf. Zo tussen het geven van taal, rekenen en lezen door heeft de juf daar nog tijd voor. En natuurlijk vergeet ik bijna techniek en 21e eeuwse vaardigheden, want we moeten de kinderen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst. Verder moeten we meer stampen bij spelling en meer spelling geven, want uit recent onderzoek blijkt dat dyslexie ook door de leerkracht komt.

Verder moet alles goed vastgelegd worden in plannen en liefst niet 1x, maar een paar keer, want het ene plan is het andere niet en het zou eens niet goed op papier kunnen staan. De juf zorgt er ook voor dat overal een handtekening onder staat, want anders weten we niet zeker of iedereen wel van het plan op de hoogte is. Natuurlijk zijn alle plannen goed berekend, is er goed naar de cijfertjes gekeken en heeft de juf hogere wiskunde gebruikt om alles hard te kunnen maken.

Daarnaast probeert de juf de ouders goed op de hoogte te houden van de vorderingen van het kind, want ook al staat het in een registratiesysteem dat ouders kunnen inzien, ouders hebben het ook druk en die vergeten wel eens te kijken in dat registratiesysteem en dan schrikken ze als ze rond het rapport een onvoldoende zien. 'De juf moet daar dan wel zo snel mogelijk iets aan doen, want de tere kinderziel van hun kind kan niet omgaan met een onvoldoende op het rapport.' 'Heeft de juf ook al wel een plan gemaakt voor hun kind, want die onvoldoende is wel zorgelijk.' 'Misschien dat ze daarvoor even een gesprek met de juf kunnen hebben, zodat ze dit samen kunnen bespreken.'

En natuurlijk moeten ouders wel heel goed op de hoogte gebracht worden van speciale activiteiten, want hun prinsje of prinsesje moet goed voorbereid worden op deze activiteit, anders raakt hij of zij overprikkeld. En heeft het prinsje of prinsesje niet de juiste spullen bij zich, of aan. En het prinsje of prinsesje kan niet zo goed omgaan met die stress. Een of andere -oog heeft aangegeven dat dat niet goed is voor het prinsje of prinsesje. 'Of de juf hier wel rekening mee wil houden?'

Weet u, tussendoor hebben juffen ook een heel klein momentje om te eten. Niet te lang hoor, want de prinsjes en prinsesjes hebben de juf nodig, want ze kunnen niet zo goed met veranderingen omgaan.
Naar het toilet is eigenlijk niet mogelijk, want de juf blijft ten alle tijden verantwoordelijk en als er iets gebeurt als de juf op het toilet zit, dan hebben we problemen.
Het zou misschien wel fijn zijn als de juf na school ook altijd bereikbaar is, want dan kan elke ouder zijn frustratie over zijn werk afreageren op de juf, want die vergeet ook altijd.... of heeft weer niet gedacht aan.... en denkt ook nooit aan.... Gelukkig weet je daar als juf heel professioneel op te reageren, doen al die reacties je niets en kan je dat prima naast je neerleggen.

Het scheelt dat je als juf nooit wakker ligt van wat je de volgende dag of de komende tijd moet doen. Je loopt nooit tijden te piekeren hoe je toch het beste met die ene leerling om kan gaan. Je hoeft je nooit zorgen te maken over de resultaten van de leerlingen en hoe het kan dat die resultaten toch zo zijn. Gelukkig heb je veel vakantie en kan je elke dag laat beginnen en vroeg naar huis. Daarnaast heb je ook nog elke woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij.
Ik hoop dat u begrijpt dat dit cynisch bedoeld is, want met dagen van half 8 's ochtends tot half 6 's avonds en dan nog regelmatig ouderavonden en weekend evenementen maak je je uren als leerkracht wel.

Zo alles bekijkende is het misschien wel leuk voor al die leerkrachten als die mensen al deze zaken eens zien. Dat die leerkracht er niet op uit is om uw kind te kleineren, uw kind te verwaarlozen of een minderwaardigheidscomplex te bezorgen.
Maar dat die leerkracht het vuur uit z'n sloffen loopt omdat hij of zij hart heeft voor uw kind en heel graag wil dat uw kind gelukkig is en ook later gelukkig kan zijn.
Maar dat zal wel iets te simpel gedacht zijn....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten